Lille artikel

At være nærværende

Lille artikel

At være nærværende

Oftest befinder vi os i fortiden eller i fremtiden. De fleste kan nikke genkendende til bekymringstanker om fremtiden:
“Hvordan skal det gå?”
Læs med her og bliv inspireret til at vågne på til det her øjeblik.

Dette lille indslag handler om at blive mere nærværende i din hverdag. Det handler om mindfulness. Det handler om dit nu – lige nu

– det handler om bevidst nærvær i DIN hverdag. Det er nu det sker.

Mindfulness er mentaltræning, hvor du styrker din evne til at blive accepterende og nærværende i din hverdag. At blive venlig og kærlig for dig selv, som var du din egen bedste ven. Det leder mig frem til at mind er en engelsk oversættelse af det asiatiske ord sati, som har to betydninger. Sati betyder både hjerte og sind. Derfor kunne mindfulness lige så godt have været “heartfulness”. Og det er vel egentlig det det handler om: hjerte og sind. Når vi har begge dele med, er vi netop nærværende for os selv og dem vi har kær.

Poesi

Når jeg snakker om mindfulness med mine klienter, tænker jeg altid på et digt af Piet Hein. Det vil jeg gerne dele med dig:

At leve i nuet er livets teknik

og alle folk gør deres bedste,

men halvdelen vælger det nu, som gik,

og halvdelen vælger det næste.

Og det forrige nu og det kommende nu

blir aldrig i livet presente

og alle folks levetid går sågu

med bare at mindes og vente.

For det nu, som er gået, er altid forbi,

og det næste blir aldrig det rette.

Næ, sørg for, at nuet, du lever i,

engang for altid er dette.

Tre strofer der kort fortæller, hvordan mange af vores tanker går hen. Rigtig mange af vores tanker går til fortiden eller til fremtiden – meget sjældent til nutiden.

Hvornår har du sidst haft 12 minutter til dig selv?

Derfor vil mit første tip til dig være at begynde at meditere. Der findes rigtig mange indtalte guidede meditationer på internettet. Jeg anbefaler altid at starte med en åndedrætsmeditation, da det er vores anker i hverdagen. Du kan styre rigtig meget ved dit åndedræt alene. Åndedrættet afslører alt. Bliver du nervøs, bliver åndedrættet typisk kortere og hurtigere. Ved at bemærke det og huske på at trække vejret dybt, kan du faktisk berolige dig selv – ved at åndedrættet beroliges, beroliges dine tanker også. Ved at dine tanker beroliges, beroliges hele din krop.

Jeg kan anbefale Hans Reitzels forlags hjemmeside, hvor der ligger mange gratis lydoptagelser til mindfulness på dansk lige her. OBS: du skal scrolle helt ned på siden for at få adgang til de fulde mindfulnesssessioner.

Leg med det. Prøv dig frem. Forsøg at lytte til en hver dag. Forskning viser at 12 minutter om dagen er nok til at mærke en ændring. Hvornår har du 12 minutter til dig selv?

Bliv opdateret på de små artikler

Jeg passer på dine private oplysninger i tæt samarbejde med persondatalovgivningen.