Search
Search Menu

Tip 9: Pausen – glem den ej

Pausen….

Så er ferien snart ovre for de fleste. Folk begynder at vænne tilbage til deres job efter en dejlig sommerferie. Der er ikke noget som at være fyldt op med ferieenergi. Du har måske været så heldige at have holdt ferie et solrigt sted, så D-vitamin depotet har fået en dosis. Dog skal du huske, at kroppen ikke lagrer D-vitamin, så det er en god idé at tage D-vitaminer for at holde dosis’en ved lige. Men det er blot en indskudt bemærkning, da dette blogindlæg handler om et vigtigt element i din hverdag – nemlig PAUSEN. Pausen i din hverdag. Vi glemmer nemlig mere og mere det vigtige i at holde små pauser i løbet af vores dag – om det så er på job eller derhjemme gælder det, at pausen skal være en fast del af dig. Og det skal ikke forveksles med at du lige tager din telefon frem og bladrer facebook, mails, sms’er eller andet igennem. Det kan føles afslappende, da det “er noget andet” end det, du var i gang med før. Det er det også, men det er ikke en regulær pause. Det er faktisk en overspringshandling. Du er stadig beskæftiget, du er væk fra dine tanker, du er væk fra oplevelsen af din krop og væk fra dine følelser. Med andre ord, du snyder dig selv for en god pause og effekten af denne.

Hvad er effekten af en pause, så?

Et er, at det er godt for dig. Din krop får simpelthen mulighed for at slappe af og genopbygge sig selv. Pausen er med til at din krop og dit sind slapper af – det parasympatiske system normaliserer kroppen, så det hele slapper af og får ro: dine muskler, nervesystemet og blodtrykket falder. OG det er specielt vigtigt, hvis du har stresssymptomer eller havde det før ferien. Derfor er det en god idé at fastholde frokostpausen, hvor du enten nyder samværet med dine kollegaer eller spiser i stilhed for at nyde din mad og smage på den. Men det er også vigtigt at indføre og fastholde de små 5-10 minutters pauser! Og her skal mobiltelefonen ikke bare findes frem, da du måske synes, det er svært bare at være alene og stå der. Drop den mobiltelefon, den er nærmest blevet en automatisk reaktion på ordet pause. Hvorfor ikke nyde de fem minutters pause ved bare at være? Du kan jo fx meditere eller opsøge andre sanseindtryk: grin, dans, bevæg dig, stræk ud eller gå en lille tur. Det er alt sammen med til at stimulere din hjerne, så du samtidig træner din hjernes fleksibilitet og smidighed. Desuden er pausen et fantastisk redskab til lige at tune ind og mærke “hvordan har jeg det egentligt?”? Go’ pause til dig.