Search
Search Menu

Tip 8: Hukommelse og stress

Hukommelse og stress

Mange bemærker først for alvor, at de er stresset, når deres hukommelse svigter. Måske fordi, at det er et symptom eller ligefrem SYMPTOMET, der tages rigtig alvorligt. Måske har du bemærket at du har svære ved at huske og koncentrere dig over den sidste tid. Hvis du har det, er det virkelig vigtigt at stoppe op.

Ved stress sker der en masse ændringer i din krop – blandt andet både i dit nerve- og hormonsystem. Som beskrevet i de hardcore facts på min hjemmeside fremgår det, at det kan svigte din hukommelse. Jeg har skrevet mere uddybende om hvilke ændringer der sker i kroppen på den side, men her vil jeg fremhæve, hvad der sker i din hjerne ved stress over længere tid.

Ved stress udsendes der adrenalin og kortisol i kroppen, som er to stresshormoner. De har selvfølgelig deres pointe i stressede situationer – og det er helt naturligt samt sikrer vores overlevelse. Men hvis kortisol udsendes over længere tid, giver det direkte skader i din hjerne – helt præcist i hippocampus. Det kan medføre celledød i den del af hjernen, og dermed formindskes hippocampus’ evne til at regulere selve stressresponsen. Det har altså en hæmmende og neurotoksisk virkning på hippocampus struktur.

Og hvad betyder det?

For at starte med hippocampus funktion. Den er vigtig for vores korttidshukommelse og den sproglige forarbejdning, hvilket betyder koncentration og indlæring. Så når den del af hjernen hæmmes og bliver “forgiftet” af kortisol, ja så oplever du at du får svære ved at huske, indlære og koncentrere dig. Og så bliver hukommelse og stress to sider af samme mønt. Og lige præcis hukommelsen, er noget vi som mennesker lægger mærke til – måske ikke lige med det samme. Men du vil begynder at lægge mærke til en forringet huskeevne, når det har stået på i et stykke tid. Og det skal du tage seriøst. Jo mere den del af hjernen bliver skadet, desto længere tid tager det at genopbygge. Ligesom alt muligt andet vi skader på og i vores kroppe.

Mindfulness og hjernen

Det er derfor, jeg fokuserer på mindfulness og meditation. Der er et utal af undersøgelser, der påviser effekten af meditation i hjernen og er med til at genopbygge din hjerne – også til at huske bedre!

Og din hjerne skal trænes ligesom du træner dine muskler. Det er mindst lige så vigtigt. Se evt. tip 1, hvis du vil i gang.

Hukommelse og stress kan af helt biokemiske årsager være linket til hinanden. Så om det er hukommelse eller stress du lægger mærke til først, er meget individuelt. Bare du stopper op ved en af delene.

Jeg samarbejder i øvrigt med hukommelsestræner Lars Christiansen, så hvis du er nysgerrig efter at træne din hjerne specifikt med øvelser, så kontakt Lars direkte eller mig.

Mail til MariaMail til Lars