Search
Search Menu

Tip 2: Oplev rutinen som noget nyt

Rutinen som noget nyt

Hvordan er det gået med at meditere? – har du bare prøvet en gang, så prøv en gang til. Det tager tid at vænne sig til at lytte til en anden. Du oplever måske at du er ved at falde i søvn? Det sker tit i starten, men du kan prøve at aftale med dig selv næste gang, at du er bevidst under din meditation. Man må også godt åbne øjnene undervejs, hvis det hjælper.

Måske bliver du rastløs og tænker, at det er spild af tid. DET er det ikke – jeg lover dig, at hvis du husker at meditere hver dag, så vil du opleve en mærkbar forandring. Det er ikke uden grund at der i USA og England er Stressreduktionsklinikker, hvor læger, psykologer, hospitalsvæsenet henviser patienter til klinikken for at patienten kan få det bedre og mere overskud i deres hverdag. De klienter, der bliver henvist døjer med smerter i kroppen, smerter i livet og stresssymptomer. Otte uger efter (efter en stabil meditationspraksis hver dag) har fået det mærkbart bedre.

Så kom du i gang 🙂

Den næste øvelse

Min næste øvelse til dig er at vælge en hverdagsting, som bare kører på rutinen. Det kunne fx være at børste tænder, gå i bad, spise aftensmad eller noget andet. Denne hverdagsting skal du opleve, som var det første gang.

Forestil dig at du har et barns nysgerrighed og alt er nyt. Du går på opdagelse uden forudindtaget tanker, uden fordomme, uden dine selvetablerede regler og mønstre. Det kan faktisk være ret svært, da der er enormt mange ting, der kører bare kører automatisk.

Det har sine fordele og ulemper, men fordelen er klart, at det ville vi tage meget lang tid at komme ud af døren om morgenen, hvis alting var nyt. Men ulempen ved dette er, at fordi vi netop kan mange ting automatisk, så giver det plads til at vores tanker bare kan køre ud af en tangent…. og vi forsvinder dermed fra nu’et.

Hvad vælger du at opleve for “første gang”?