Search
Search Menu

Tip 14: Symptomer på stress – de hardcore facts.

Symptomer på stress – rigtig mange mennesker oplever stress. Det er forskelligt, hvordan vi oplever stressen, men fælles for alle signaler er, at vi har det dårligt – noget føles forkert – og vi handler anderledes end vi normalt ville gøre. Og måske kan du slet ikke forklare, hvorfor du reagerer anderledes. Du er måske slet ikke klar over at du er stresset. Men det ved kroppen. Symptomer på stress kan altså vise sig på mange måder.

Her fortæller jeg ganske kort, hvad der sker i din krop – ganske automatisk. Disse fakta om stress er godt at kende:

Nervesystemet

Den del er nervesystemet, der bliver aktiveret ved stress, er det sympatiske nervesystem. Det sympatiske nervesystem gør det muligt for kroppen – meget forenklet – at reagere hurtigt og målrettet på fare. Den øger hjertebanken, blodtryk og gør os i stand til at udfolde os fysisk og psykisk. Disse reaktioner sker ganske automatisk og inden for ganske få sekunder – de kaldes kæmp- eller flygtresponsen. Denne respons gør at adrenalin og noradrenalin bliver udskilt – også kaldet kamphormonerne. OG det er jo rigtig godt, at denne proces sker helt af sig selv, men fortsætter udskillelsen af adrenalin og noradrenalin vil det sidste langtidsstresshormon blive udskilt: kortisol, som hører til stofskiftet.

Stofskiftet

Kortisol er “banditten” ved stress, fordi det er det hormon, der skader dig mest på lang sigt. Når kortisol bliver udskilt svækkes produktionen af adrenalin. Det betyder, at du bliver træt, ligeglad og passiv i stedet for kampklar. Du mister langsomt lysten til at løse opgaver og problemer. Og lysten til de gode ting forsvinder langsomt.

Kortisol har mange andre negative virkninger på din krop – det påvirker blandt andet din søvn, dit humør, påvirker din hud (den kan blive tyndere, du kan få eksem). Kortisol øger desuden risikoen for åreforkalkning og blodpropper i hjertet eller i hjernen. Du vil måske opleve, at du har lettere til tårer – altså en oplevelse af at være mere sårbar. Yderligere bliver det sværere at huske og koncentrere sig – det er specielt din korttidshukommelse der bliver svækket, da kortisol påvirker de dele af hjernen direkte. Det betyder, at jo længere tid hormonet kortisol sendes til din hjerne, desto mere svækket bliver den og det oplever du direkte ved, at det bliver svære at huske. Og det er et symptom på stress mange kan nikke genkendende til.

Kroppen

Kroppen er altså nødvendig at lytte til. Overhører du de signaler den sender, vil den blot fortsætte med at sende flere og større signaler indtil du lytter efter. Det betyder, at symptomer på stress blot bliver værre – de går fra grøn, gul og til sidst røde signaler. Det gælder altså om at reagere på det din krop fortæller dig.

Hvis du er interesseret i at læse mere om stress og dens udbredning på forskellige parametre, kan du med fordel læse mere her.