Search
Search Menu

Tip 4: Pusterummet – dit pusterum i hverdagen

Pusterummet

Har du lyttet til din hjerne nummer to (maven) siden sidst – måske bare en enkelt gang? Det er i hvert fald en start. Men HUSK det er aldrig for sent at starte. Hvis det kan være svært at “lytte til maven” eller du bliver fanget af en hvirvelvind af tanker, har jeg lært en enkelt metode, der kan få dig ned på jorden igen, hvor du får kontakt med dig selv. Den er super anvendelig mange steder, da den kun tager tre minutter Den kan for eksempel anvendes:
  1. i køen i Netto.
  2. når du sidder i kø på motorvejen
  3. inden du henter børn
  4. når du forlader jobbet
  5. venter på bussen
  6. foran computerskærmen midt i en opgave eller mellem to opgaver.
Og selvfølgelig mange andre steder. Metoden kaldes Pusterummet – og kan fortolkes til et tidsrum, hvor du lige puster ud. Din egen pause i løbet af din dag – gerne flere gange om dagen.

Hvordan udfører jeg pusterummet i min hverdag?

Du kan udføre den med åbne og lukkede øjne. Jeg synes, det er lettest at lære med lukkede øjne, men når du er blevet tryg ved metoden, kan du eksperimentere med åbne øjne. Metoden er:
  1. Bliv opmærksom. Stop din autopilot og begynd at lægge mærke til alle nuværende oplevelser såsom følelser, tanker og sanseindtryk.
  2. Fokus. Fokuser på dit åndedræt. Følg dit åndedræt fra næse til bunden af maven og ånd ud af gennem munden. Gerne med tryk og lyd (måske ikke så smart hvis du står i køen i Netto….) og giv slip for hver udånding.
  3. Udvid. Hold dit åndedræt som anker, men udvid opmærksomheden til de indtryk, der er omkring dig og i dig.
Og ved at du har givet dig selv tre minutter med fokus på åndedrættet, vil du med stor sandsynlighed få mere ro i maven. Det giver dig en mulighed for lige at “træde ud” af den stressede situation og se den udefra. Dermed får du mulighed for at reagere anderledes end du måske ville have gjort, hvis du ikke havde givet dig selv den pause. Med denne tilgang vil du over tid begynde at give din krop og dermed din mave (den anden hjerne) mere opmærksom og integrere kroppens reaktion på det, du oplever. Og over tid vil du komme til at lytte til din mave mere og mere. Det kan sagtens tage lang tid, men det er også over lang tid, at du har tillært dig ikke at lytte til din mave, da samfundet mange steder kræver “hovedmennesker”. VÆR TÅLMODIG – også over for dig selv 🙂