Search
Search Menu

Tip 15: Mindfulnessøvelser

Mindfulnessøvelser

Mindfulnessøvelser kan være mange ting. Det grundlæggende er, at beslutte dig for at være mindfuld altså nærværende med det du foretager dig. Det kan være ganske uoverskueligt, hvis det skal være ALT. Derfor er det en god idé at udvælge en ting, du beslutter dig for at være nærværende med i en uge. Det kan fx være din tandbørstning. Det er en rutine, du gør hver dag – morgen og aften. Den kører på automatpiloten og du tænker med garanti ikke over, hvordan det føles at børste dine tænder (kun hvis du børster ved siden af og rammer tandkødet). OG lige præcis derfor, kan det være en god øvelse.

Beslut dig for at den næste uge, er du fuldstændig til stede, når du børster tænder. Så hver gang der kommer en tanke (for tro mig, det gør der), så vend tilbage til tandbørstningen. Børst hver enkelt tand med omhu. Du kan stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvordan føles denne tand?
  • Hvor mange tænder har jeg?
  • Hvor børster jeg tanden nu?
  • Børster jeg hurtigt/langsomt?
  • Hvordan er oplevelsen til forskel fra sidst?

Og så videre. Det der er essentielt er, at du er tilstede med din tandbørstning. Når ugen er gået, kan du beslutte dig for at fokusere på en ny fast rutine fx når du vasker hænder. Du kan være tilstede med håndvaskningen evt med følgende observationer:

  • Hvordan føles vandet mod min hud?
  • Vasker jeg hurtigt/langsomt?
  • Trækker jeg vejret mens jeg vasker hænder?
  • Er vandet koldt/varmt?

Det er altså helt gratis mindfulnessøvelser, som du sagtens kan inddrage i din hverdag. Det det handler om er, at du holder fast i øvelsen. Hvis du formår at holde fast i den, så vil du give dig selv små pusterum eller pauseøer i løbet af dagen. Specielt, hvis det er håndvaskningen, du vælger at fokusere på. At give sig selv små pauseøer i løbet af en dag, beroliger dit parasympatiske nervesystem og giver DIG mulighed for at trække vejret.

Det er hjælp til selvhjælp.