Search
Search Menu

Tip 6: Hvorfor skal vi sove?

Hvorfor er det, at søvnen er så vigtig for dig og mig? – og hvorfor er søvnen specielt vigtig, når du føler dig stresset? Det er nogle af de spørgsmål, jeg tit støder på i min praksis som stresscoach i København. Jeg vil gerne dele mit svar med jer andre, da jeg ikke kan sige nok gange, at det er så vigtigt at passe på sin søvn – også selv om du ikke føler dig stresset! Den er lige så vigtig, som alle de andre ting, der er essentielle for et sundt liv, nemlig kost og motion. I dette indlæg vil jeg dog kun komme ind på, hvorfor søvnen er så vigtig, som den er. Eksperter skriver, at voksne helst skal sove mellem 6 og 9 timer i døgnet. Nogle mener, at det ikke behøver at være i stræk, så du godt kan tage en eftermiddagslur og gemme resten af søvnen til om natten. Alt efter hvordan det passer ind i dit skema. Det vigtigste er dog at du får sovet nok. Personligt vil jeg dog foretrække at sove mine 8 timer i træk, da min søvn føles bedst, når den ikke bliver afbrudt. Men for det første er det individuelt og for det andet afhænger det meget af ens familiesammensætning. Søvnen er med til, at vi kan “fordøje” dagen, således at de indtryk, sansninger, oplevelser og det vi lærer bliver placeret på “de rette hylder” i din hjerne. Ved at tingene bliver placeret korrekt gør, at de er lettere at finde frem og dermed kan anvendes igen – sagt på en anden måde: alt lagres i søvnen – meget forenklet forklaret. Man kan selvfølgelig også forklare processen biologisk, men det undlader jeg i dette indlæg. Dog vil jeg beskrive tre vigtige processer der sker, når du sover: I løbet af din søvn drømmer du – det er ikke sikkert at du kan huske, hvad du drømmer, men drømmen er der. Det er vigtigt at du får lov til at drømme, da det er i den proces, at det du har oplevet i løbet af dagen, bliver placeret, som beskrevet ovenfor. Hvis du tværtimod ikke får nok søvn eller sover dårligt, så får du ikke lagret indtrykkene. Står det på i en længere periode, vil du opleve, at du får svært ved at huske de ting, som du har oplevet, læst, lært eller blot sanset. Nogle mennesker oplever, at de allerede ved en enkelt nats afbrudt søvn, har svært ved at koncentrere sig. En anden essentiel proces, der sker under din søvn er, at blodkarrene i din hjerne udvider sig, så alle affaldsstofferne kan skylles væk. Igen, sover du ikke nok, så ophober affaldsstofferne sig blot i din hjerne, hvilket påvirker dig negativt. Det betyder, at dine blodkar kan miste deres elasticitet og vil begynde at stivne over tid, hvilket kan medføre åreforkalkning. Desuden ses at mennesker, der får for lidt søvn ofte har et højere blodtryk end andre. Den tredje essentielle proces, der sker under din søvn er, at mængden af kortisol reduceres. Kortisol er blandt andet med til at styre din appetit, hvilket betyder, at sover du ikke nok, vil du måske opleve at du kan spise alt, hvad du kommer i nærheden af. Det føles nærmest som at have tømmermænd. Det ved jeg ikke om du kender til? Andre sygdomme der relateres til dårlig søvn er for eksempel svækket immunforsvar, forhøjet blodtryk, stress, eller hjertesygdomme. 6 – 9 timers søvn i døgnet, det er i gennemsnit 7,5 time, og svarer til, at du sover cirka en tredjedel af dit liv. Det er der en grund til. Din krop er simpelthen indrettet til det, da den blandt andet skal nå de beskrevne ting plus en masse andet, mens du hviler. For at runde af og svare på mine to spørgsmål, så har du nu læst, hvad søvnen gør ved dit system og hvilken betydning det har for dig, når du ikke får din søvn. Det er derfor vigtigt, at du i en stresset periode specielt værner om din søvn og passer på den. Ellers bliver din stresstilstand kun værre, da kroppen ikke har mulighed for at regenerere og gøre dig klar til næste dag. Altså, din søvn er med til at genopbygge dig både fysisk og psykisk.  

3 Comments

  1. Pingback: Tips til en bedre søvn - Stresscoaching i København hos malouja | Stresscoaching i København hos malouja

  2. Pingback: Den bedste indlæring sker i forbindelse med motion - Hukommelsestræning - livslang indlæring og mentalmotion

  3. Pingback: Tip 3: Få nok søvn! - Hukommelsestræning - livslang indlæring og mentalmotion

Comments are closed.